BIP UM Hajnówka

ZARZĄDZENIE Nr 108/18 Burmistrza Miasta Hajnówka z dnia 23 sierpnia 2018r.

ZARZĄDZENIE Nr 108/18 Burmistrza Miasta Hajnówka z dnia 23 sierpnia 2018r.

ZARZĄDZENIE Nr 108/18

Burmistrza Miasta Hajnówka

z dnia 23 sierpnia 2018 roku

w sprawie wprowadzenia nowych zasad płatności należności z otrzymanych faktur z wykazanym podatkiem VAT w Gminie Miejskiej Hajnówka i jej jednostkach i zakładach budżetowych

 

Na podstawie ustawy z dna 15 grudnia 2017r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U z 2018r. poz.62) oraz art.30 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U z 2018r. poz.994) , zarządza się co następuje:

§ 1. Zarządzenie wydaje się celem zapewnienia w Gminie Miejskiej Hajnówka i jej jednostkach i zakładach budżetowych, zwanych dalej „jednostkami” spójności we wprowadzeniu nowych jednolitych zasad płatności należności wynikających z otrzymanych faktur. Przy czym chodzi tu tylko o należności z faktur z wskazanym podatkiem VAT, otrzymywanych od kontrahentów, będącymi dostawcami towarów lub świadczeniodawcami usług bezpośrednio dla jednostek. Procedury w tym zakresie ustala się jako obowiązujące od 1 września 2018r.

§ 2. Procedury określone w niniejszy zarządzeniu obowiązują jednostki i zakłady budżetowe .

§ 3. Wskazanie powyższych procedur wynika bezpośrednio z specustawy o centralizacji rozliczeń VAT w samorządach , tj. art 4 ustawy z dnia 5 września 2016r. o szczególnych zasadach rozliczeń w podatku od towarów i usług przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U poz.1454).

§ 4. Nowe zasady płatności należności wynikające z otrzymanych faktur z wskazanym podatkiem VAT w rozliczeniach z kontrahentami, będących dostawcami towarów lub świadczeniodawcami usług, zwane są podzielona płatnością (ang. split payment). W dalszej części zarządzenia te nowe zasady płatności zwane są „mechanizmem podzielonej płatności „ (MPP).

§ 5. 1.MPP polega na tym, iż płatność należności wynikająca z otrzymanej faktury dokonywana jest za pośrednictwem banku przy użyciu specjalnego komunikatu przelewu (zwanego dalej „przelewem Split”). Płatności tej dokonuje jednostka jako nabywca towarów i usług, będąca razem z gminą czynnym podatnikiem VAT na rzecz swojego dostawcy towarów i usług, będącego też czynnym podatnikiem VAT.

  1. Zapłata należności za nabyty towar lub usługę zostanie dokonana przez bank na podstawie wypełnionego przez jednostkę przelewu Split na dwa rachunki bankowe dostawcy, tj. na jego rachunek rozliczeniowy i powiązany z nim rachunek VAT. Zapłata należności odpowiadająca wartości sprzedaży netto zostanie zapłacona przez nabywcę za pośrednictwem banku bezpośrednio na rachunek rozliczeniowy dostawcy. Pozostała część ceny odpowiadającej kwocie podatku VAT, zostanie zapłacona przez bank na rachunek VAT dostawcy. Jest to specjalne i nowo utworzone wszystkim podatnikom VAT przez banki konto przeznaczone tylko dla celów rozliczeń podatku VAT.

  2. Rachunek VAT to specjalny rachunek funkcjonujący łącznie z rachunkiem rozliczeniowym czynnego podatnika VAT. Został on założony i jest prowadzony przez banki od 1 lipca 2018r. Ten specjalny rachunek służy tylko i wyłącznie do celów rozliczeń podatku VAT. Wpływ innych należności oraz pokrywanie z niego innych należności niż sam podatek VAT jest niedopuszczalne prawnie.

§ 6. 1. Nowe zasady płatności należności z otrzymanych faktur wg MPP – co do zasady- dotyczą każdej faktury, jeśli sam fakt płacenia wynikających z nich należności (tzw. realizacja płatności) przypada po 1 września 2018r. Oznacza to, że MPP objąłby faktury, które zostały otrzymane przez jednostki i zakłady przed tą datą. Mimo tych ogólnych zasad stosowania MPP, a także z uwagi na dobrowolność wdrożenia tego nowego systemu płatności, nowe zasady płatności, czyli zastosowanie MPP wprowadza się jako dobrowolność dla jednostek i zakładów ale do faktur otrzymanych po 1 września 2018r. i których kwota podatku VAT jest równa i wyższa kwocie 20.000zł.

  1. Z katalogu faktur wyłączone zostały faktury z odwrotnym obciążeniem czy też faktury wewnętrzne jako nie zawierające wykazanej kwoty podatku. Zatem w tych przypadkach płatność\ następuje na dotychczasowych zasadach.

  2. W systemie podzielonej płatności nie będą uczestniczyły faktury bez podatku Vat lub faktury ze zwolnieniem z VAT, otrzymane w związku z np. badania okresowe pracowników, itp..

  3. Faktury wystawiane przez jst lub jej jednostki i zakłady budżetowe bez podatku VAT np. . za wyżywienie dzieci w szkołach, opłaty za pobyt w DPS, za usługi realizowane przez inne jednostki budżetowe typu opłata za przedszkole, jako iż usługi są zwolnione a VAT, nie mogą być regulowane w modelu podzielonej płatności.

§ 7. Zarządzenie niniejsze należy traktować jako jeden z elementów polityki rachunkowości Gminy Miejskiej i jej scentralizowanych jednostek.

§ 8. Zobowiązuje się dyrektorów jednostek do przestrzegania postanowień zarządzenia oraz uwzględnienia jego zapisów w polityce rachunkowości jednostki.

§ 9. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązująca od 1 września 2018r.

Burmistrz Miasta

Jerzy Sirak


Data wytworzenia: 2019-01-25 13:13 Autor: Halina Nowik Data publikacji: 2019-01-25 13:13 Osoba udostępniająca na stronie: Emilia Rynkowska Data ostatniej modyfikacji: 2019-01-25 Osoba modyfikująca: Emilia Rynkowska