Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzew i krzewów
Wymagane dokumenty:
-
zgłoszenie zamiaru usunięcia drzew i krzewów
-
pisemna zgoda wszystkich współwłaścicieli nieruchomości, jeżeli jest więcej niż jedna osoba.
Kto może złożyć wniosek:
właściciel nieruchomości- osoba fizyczna, jeśli drzewa lub krzewy usuwane są na cele nie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej
Opłata skarbowa:
Nie podlega opłacie.
Opłata administracyjna:
-
zgłoszenie- nie podlega opłacie skarbowej
-
wydanie zaświadczenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł*
*Zgodnie z częścią III Wydanie zezwolenia (pozwolenia, koncesji) Wykazu przedmiotów opłaty skarbowej, stawek tej opłaty oraz zwolnień, stanowiącego załącznik do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U.z 2020r., poz.1546 t.j), za wydanie zaświadczenia należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł;
Termin załatwiania sprawy:
Do 35 dni.
W szczególnych przypadkach w/w termin może być krótszy lub dłuższy.
Sposób załatwiania sprawy:
-
milczące załatwienie sprawy- oznaczające zgodę na usunięcie;
-
wydanie zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu lub
-
wydanie decyzji administracyjnej o wniesieniu sprzeciwu- oznaczające odmowę usunięcia
Miejsce złożenia dokumentów:
Urząd Miasta Hajnówka - Sekretariat
ul. Aleksego Zina 1, 17-200 Hajnówka
II piętro, pokój nr 219
informacje dodatkowe - pokój nr 203, II piętro, tel. 85 682 64 53 lub 85 682 20 14,
Tryb odwoławczy:
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Białymstoku, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji
Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa lub krzewu zawiera:
- imię, nazwisko właściciela nieruchomości
- oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte
- rysunek, mapę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości
Nie wymaga się zgłoszenia:
-
drzew, których obwód pnia na wysokości 5cm nie przekracza:
-
a) 80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
-
b) 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
-
c) 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew;
-
-
prowadzenia akcji ratowniczej przez jednostki ochrony przeciwpożarowej lub inne właściwe służby ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia;
-
drzew lub krzewów stanowiących złomy lub wywroty po zgłoszeniu w urzędzie miasta.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2021 r. poz. 1098).
Informacje dla składającego:
-
Organ, o którym mowa w art. 83a ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody Burmistrza Miasta Hajnówka, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia dokonuje oględzin drzew.
-
Z oględzin sporządza się protokół.
-
Po dokonaniu oględzin, w terminie 14 dni od dnia oględzin Burmistrz Miasta Hajnówka może, w drodze decyzji administracyjnej, wnieść sprzeciw. Usunięcie drzewa może nastąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie.
-
W przypadku gdy zgłoszenie nie zawiera wszystkich elementów, Burmistrz Miasta Hajnówka w drodze postanowienia, nakłada obowiązek uzupełnienia zgłoszenia w terminie 7 dni.
-
Nałożenie obowiązku, uzupełnienia, przerywa bieg terminu.
-
Burmistrz Miasta Hajnówka, może przed upływem terminu, wydać na wniosek właściciela, zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu oraz uprawnia do usunięcia drzewa.
-
W przypadku nieusunięcia drzewa przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin usunięcie drzewa może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.
-
Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin wystąpiono o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, Burmistrz Miasta Hajnówka, uwzględniając dane ustalone na podstawie oględzin, nakłada na właściciela nieruchomości, w drodze decyzji administracyjnej, obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.